Responsive Banner design

HUKUM MOGOK LAPAR

Apa hukum mogok lapar untuk
Meprotes kezaliman?
Bagaimana untuk menguruskan orang seperti ini?

JAWABAN:
   Dalam islam tidak ada yg disebut sebagai mogok lapar demi mencapai tujuan tertentu.
Ia adalah stu tindkan negtif dan tidak boleh dilakukan.
Banyk lagi cara yg boleh dilakukan.
Sesiapa yg melakukan, maka ia telah memudaratkan diri sendiri dengan lapar dan haus tampa peroleh ganjaran dan pahala.
   Terdapat stu hadis yg masyhur berbunyi"jangan membahayakan orang lain dan diri sendiri".
Pada saat sama orang ini mendedahkn dirinya kepada jematian.
                     Allah s.w.t.berfirman mafhumnya:" jangan lemparkn dirimu dalam kebinasan."
{Surah al-baqarah; 195}
Sesiapa yg mti akibat mogok seperti ini, maka ia telah membunuh diri.bunuh diri salah stu dosa yg besar.jika dia berpendapat bahwa perbuatannya iu halal(dibenarkan islam),
   Maka ia telah kafir.maka dia tidak prlu dimndikan,disholatkan dan dikuburkan diperkuburn islam.

HALAL HARAM

Ubat-Ubatan Haram

Apakah hukum menggunakan ubat-ubatan yang diperbuat daripada bahan yang haram "seperti arak dan babi.
JAWABAN:
     Pertama sekali kita  perlu lihat
Isu ini dalam dua situasi yang berbeda:
1.wujud ubat-ubatan yang halal dengan fungsi yang sma.
Maka jumhur menetapkan haram menggunakan arak dan semua bahan yang memabukan untuk tujuan perubatan.antara dalilnya sabda nabi yang bermaksud:
"Sesungguhnya allah tidak menjadikan penawar kepada kamu daripada apa-apa yang di haramkan ke atas kamu".(Riwayat al-Bukhari)
                         Baginda pernah ditanya arak yang digunakan untuk penyembuhan.lalu baginda menjawab dengan maksudnya:"sesungguhnya ia bukan obat tetapi penyakit"Riwayat muslim)
Berdasarkan hadis diatas,hukum haram diperluaskan kepada apa jua perkara haram seperti babi.walaupun begitu, terdapat pandangan - pandangan ulama'berkenaan keharusan menggunakan obat-obatan daripada sumber yg haram dengan syarat-syarat tertentu.
2.Tiada alternatif obat-obatan yang halal:
Dalam situasi ini ,terdapat perbedaan yang ketara antara fuqoha sebagaimana berikut;
I.MAZHAB SYAFI'I
Haram menggunakan arak sekiranya ia tidak dicampur dengan bahan- bahn lain.
Harus menggunakanya sekiranya ada campuran bahan-bahan lain apabila tiada obatan lain daripada yang suci(halal) dengan syarat rawatan itu dilakukan oleh dokter muslim yg adil dan pakar dan ia digunakan pada kadar yang tidak memabukan.
II.MAZHAB HANAFI:
Harus menggunakan obatan daripada yang haram sekiranya diyakini ia boleh menjadi obat dan tiada alternatif yg lain.
Sekiranya dlm keadaan ragu-ragu,mka tidak boleh dilakukan.
Walau bagaimanapun tidak boleh menggunakan apa saja daripada babi untuk perubatan.
Manakala ulama lain seperti izzuddin bin Abdul salam berpendapat diharuskan berubat najis sekiranya tiada ubatan dari bahan yg suci.Maslahat kesihatan dan keselamtan lebih utama daripada maslahat menjahui najis.Ibn Arabi dan al-Qurtubi pula melihat bahwa hukumnya harus menggunakan arak dalam keadaan darurat.
                                                                             Wallahu a'lam.

$antai berilmu

BERSIN
Pada suatu hari imam Abu Daud sulaiman bin Asy'ats-sujistani(wafat275H),penulis kitab sunan berada di atas sebuah kapal.Tiba-tiba beliau mendengar seseorang bersin di tepi sungai.
    Imam Abu Daud segera menyewa sebuah sampan berharga satu dirham untuk membawanya ketepi sungai demi menemui orang tersebut.beliau bertanya:" apa yang kamu ucapkan ketika bersin?"
"Aku ucapkan allhamdulilah"
Abu Daud segera berkata:"yarhmukallah(smoga allah merohmatimu)".oarang itu berkata:"yahdikumullah(smoga memberi hidayah kepadamu)". Abu Daut kembali ketempatnya semula.
          Seseorang bertanya kepadanya:"mengapa anda  susah-susah menyewa sampan setakat untuk mendengarnya berdoa ketika bersin?"
Abu Daud menjawab:" siapa tahu mungkin dia seorang yang mustajab doanya."
Pada malam harinya semasa apabila penumpang-penumpang hendsk tidur' mereka hendak bersuara:"Wahai ahli kapal,sesu ngguhnya Abu Daud telsh membeli syurga dengan stu dirhsm."
*dipetik daripada komentar syeik Abdul Ftah Abu Ghuddah bagi kitab risalah al-Mustarsyidin karya al-harith bin asad al-mushasibi.

   PENGAJARAN:
        Jangan remehkan perbuatan baik walaupun sekecil mana.
Kemungkinan amalan kecil yang dilakukan dengan niat ikhlas dapat menghasilkan ganjaran yang sangat besar.

< src="farm5.statis.flickir.com/4042/4278913170_e7973277d8_0.png"width=" br >

Sangperantau


LARA HATI Trias Fernandes. ROMANSA



New sabila dangdut hot

I love this video from youtube. http://youtu.be/kpP7frhCv9w Powered by TubeMate http://tubemate.net

Rose

Smail brwo..

Air terjun

Panorama air terjun

Ada tiga trik /cara agar mata sehat
.....,,,,pertama  melihat pemamdangan yg menghijau---,,''contohnya melihat hamparan tanamam padi yg menghijau...bila memadang mata nampak sejuk ,&tenang.
Yg kedua  melihat air jernih yg mengalir....
Yg ketiga yaitu melihat /tengok wanita cantik...karna wanita cantik memang sedap dipandang....


wallpaper
sangperantau. Powered by Blogger.

Wikipedia

Search results

Total Pageviews

gratis donwload video

free video

bondage model

sexy bondage

free game

pilih

berpartisipasi dalam memberikan informasi

sexy bondage

sexy

sexy
bondage

my blog

wongleran

wongleran

mobil patroli terbaru

sexy kebaya

kebaya modern

kebaya modern

kebaya modern
sexy mini

sexy kebaya

Terjemah bahasa

posting Populer

info

privacy policy

sang perantau